In eigen handen

02-04-2018
Doe ik het?
Doe ik het?

April 2018, na wijs beraad besluit ik om die passie van mij concreet in daden om te zetten. Mezelf eens goed afgevraagd of ik op mijn leeftijd wel nog zoiets zou doen... Ik was toen 47 jaar oud en het voelde als now or never.

Al te veel en te lang had ik me gefrustreerd over het waarom achter zoveel zaken rond voeding en beweging - gezondheid in het algemeen, eigenlijk.

Ik leerde havermout kennen, ik las dat het ergens goed voor was, maar drie dagen later wist al niet meer waarom precies.

En zo volgden veel frustraties. Waarom eet of drink je beter dit dan dat, waarom loop je best met hartslagmeter? Hoe snel loop je best, is lopen het enige?

Ik hakte een knoop door en besloot mezelf bij te scholen. Geen super drastische ommezwaai, want ik zou mijn job als leerkracht in het hoger middelbaar nooit opgeven. Deze mooie zekerheid gooien we niet zomaar overboord, het degelijke West-Vlaamse boerenverstand laten we toch niet varen, ah nee.

Ik surfte wat rond en besloot om Allround voedingsdeskundige - gezondheidscoach te volgen. Ergens in april 2018 krijg ik de cursus toegestuurd. Vier dikke mappen, samen een slordige 2000 pagina's, verdeeld over vier modules. Voedingsleer, afslankingsconsulent, kindervoedingsconsulent en sportvoeding.

Het studeren kon beginnen. Ik nam een dik jaar de tijd om er eens 'door te lezen'. Beroepsmisvorming. Eerst oriënteren en voorbereiden, dan pas uitvoeren.

In 2019 sloot ik mij een zomer op en legde ik de examens van de eerste twee modules af. Geslaagd. Oef. Me happy, big time. Ik kon het nog! Studeren op je 48ste, niet simpel. Dat gaat er allemaal niet meer zo vlotjes in.

‘Wat ga je daar nu mee doen?’, hoorde ik mezelf denken. Als ik heel eerlijk ben, dan moet ik toegeven dat ik vaak ondervond dat ik de mensen rond mij wou overtuigen om ook gezonder te leven en op de kar van die fitte oude dag te springen. Ik besloot om er iets concreet mee te doen. De kennis was één iets, het vervolg een ander.

Ik besloot om zelfstandige in bijberoep te worden. Weinig of geen risico, kleine bijdragen, dus dat moet lukken. Toch?!

Wordt vervolgd.... Spannend. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin